Mengenai Saya

Foto saya
Sragen, Jawa Tengah, Indonesia
Kami adalah produsen gamis akhwat dan jilbab cadar safar. 0857-2544-5132

KAEDAH-KAEDAH FIQHIYAH DARI KITAB AL-MANZHUMAH AL-QAWAIDUL FIQHIYAH

💎 KAEDAH-KAEDAH FIQHIYAH
DARI KITAB AL-MANZHUMAH AL-QAWAIDUL FIQHIYAH 👑

🌾PERTEMUAN PERTAMA🌾

🚪 MUQADDIMAH 🚪

🌹Ketahuilah bahwa ilmu mengenal kaedah-kaedah fiqhiyah termasuk ilmu syariat yang agung. Ilmu ini penting untuk diketahui oleh para pelajar yang bergelut dalam bidang ilmu fiqih atau orang yang ingin menjadi ahli fatwa atau hakim. Dengan mempelajari ilmu ini akan menajamkan panca indera para penuntut ilmu syar’i dalam membaca suatu masalah fiqhiyah dan akan membukakan pemahaman sekian puluhan permasalahan dalam satu kaedah saja.

📋 Para ulama memiliki perhatian yang besar dalam mengajarkan bidang ilmu ini, karena dengan ilmu ini, para penuntut ilmu bisa memahami dengan baik makna-makna yang terkandung dalam nash Al-Quran dan as-Sunnah. Hal ini bisa dia capai dengan dia bersungguh-sungguh mengokohkan hafalan dan pemahamannya terhadap setiap kaedah-kaedah fiqhiyah yang dia pelajari.

📎 Setiap kaedah akan kami berikan makna dan penjelasannya dengan disertai dalil-dalil yang menunjukan kaedah tersebut serta kami berikan contoh-contoh penerapannya in syaa Allah. Inilah sistem yang akan kami ambil, yaitu para penuntut ilmu dituntut untuk;
1. Menghafal setiap kaedah yang dipelajari.
2. Memahami makna dan penjelasan setiap kaedah.
3. Mengetahui dalil-dalil yang menunjukan atas kaedah tersebut.
4. Dapat memberikan contoh penerapannya.

Jika para penuntut ilmu dapat mengusai empat hal diatas, dengan izin Allah akan mudah baginya menguasai bidang ilmu ini.

📮 Kitab yang akan kita bahas adalah kitab “al-Manzhumah al-Qawaidul Fiqhiyah” karya al-‘Allamah as-Sa’di rahimahullah. Dalam kitab ini, beliau tidak menyebutkan semua kaedah-kadah fiqhiyah yang ada, akan tetapi beliau memilih kaedah-kaedah fiqhiyah yang bisa menjadi pintu dasar bagi para pemula untuk bisa belajar dan memahami bidang ilmu ini. Sedangkan faedah-faedah yang akan kami berikan dalam pelajaran ini, kami sari dari berbagai syarah (penjelas) kitab al-Mandzumah al-Qawaidul Fiqhiyah ini.

📕 Semoga apa yang akan kami ajarakan ini, banyak memberikan manfaat dan menambah wawasan ilmu saudaraku sekalian dalam bidang ilmu kaedah-kaedah fiqhiyah. Dan kami meminta pula kepada Allah ‘Azza wa Jalla keikhlasan dan istiqamah dalam berbagi faedah dengan saudaraku kaum muslimin yang semoga Allah Ta’ala senantiasa menuntun mereka kepada setiap kebaikan. Waffaqallahul jami’.

---------------------------------
✒ Disusun oleh Abu 'Ubaidah bin Damiri al-Jawy, 18 Jumadal Ula 1436/ 9 Maret 2015_di kota Ambon Manise.

📥 Silahkan kunjungi blog kami untuk mendapatkan artikel kami yang lainnya dan mengunduh PDF-nya serta aplikasi android Forum KIS di:
www.pelajaranforumkis.com atau www.pelajarankis.blogspot.com.
--------------------------------------

📚 WA. FORUM KIS 🎓

0 Response to "KAEDAH-KAEDAH FIQHIYAH DARI KITAB AL-MANZHUMAH AL-QAWAIDUL FIQHIYAH"

Posting Komentar

Tokopeci Salimah Gallery

Salimah Gallery Distributor Busana Muslim, Madu Herbal di kota Solo